فرکانس متر حرفه ای تا 1 گیگاهرتز

الکترونیک فرکانس متر حرفه ای تا 1 گیگاهرتز 2022-05-26

دسترسی دریافت را ندارید
  • نویسنده نویسنده SONIC
  • تاریخ فرستادن تاریخ فرستادن
از این شمارنده بسیار ساده در عین حال دقیق و حرفه ای می توان برای اندازه گیری فرکانس دستگاه های مختلف استفاده کرد.


counteri.jpg


counterf.jpg


مشخصات:

محدوده نمایش: 0.0 تا 999.9 مگاهرتز، وضوح 0.1 مگاهرتز
گرد کردن صحیح، چشمک زدن آخرین رقم متوقف شده است
نشانه فراتر از محدوده
اندازه گیری سریع - چرخه اندازه گیری کوتاه
حساسیت ورودی بالا در باند VHF / UHF
ولتاژ تغذیه: 8-20 ولت
جریان عرضه: نوع 80 میلی آمپر، حداکثر 120 میلی آمپر
حساسیت ورودی: حداکثر 10 میلی ولت در محدوده 70-1000 مگاهرتز
زمان چرخه اندازه گیری: 0.082 ثانیه

counter.gif


شرح مدار:

شمارنده تا 1 گیگاهرتز سیگنال اندازه گیری شده از ورودی از طریق یک جفت دیود شاتکی می آید که باید شمارنده را از ولتاژ ورودی بالا محافظت کند. این دیودها را می توان حذف کرد. به دنبال آن یک تقسیم کننده IC2، سیگنال ورودی را بر 256 تقسیم می کند تا بتواند توسط مدارهای دیگر پردازش شود. پس از تقویت، سیگنال تقسیم مستقیماً به پردازنده IC3 می رود که برنامه آن از تمام عملکردهای باقی مانده مراقبت می کند. نمایشگر با مالتی پلکس کردن، یعنی جابجایی سریع بین ارقام کنترل می شود. به دلیل عدم وجود پین های IC3، نمایشگر نقطه اعشار سیم کشی شده است. نرخ تازه سازی صفحه نمایش حدود 49 هرتز انتخاب شده است. فرکانس های بالاتر باعث تداخل بیشتر می شود. هنگام اتصال پایانه های با علامت 10.7-، مقدار 10.7 مگاهرتز از فرکانس اندازه گیری شده کسر می شود.
تقسیم کننده استفاده شده SAB6456 برای کاربردهای VHF / UHF طراحی شده است. سازنده عملکرد در محدوده 70-1000 مگاهرتز را تضمین می کند. می توان از آن برای فرکانس های حدود 3 مگاهرتز استفاده کرد.

راه اندازی:

یک تکه سیم را به ورودی وصل کنید. پردازنده IC3 برنامه ریزی شده را در سوکت قرار دهید، اتصال را بررسی کنید و برق را روشن کنید. مقادیر تصادفی باید روی صفحه نمایش ظاهر شوند، فرکانس آن در مجاورت یک فرستنده ظاهر می شود. اگر 0.0 نمایش داده شد، احتمالاً در مدارهای اطراف تقسیم کننده خطایی وجود دارد، می توانید R1 را نیز آزمایش کنید. اگر چیزی نمایش داده نمی شود یا برخی از بخش ها از دست رفته است، خطا در اطراف IC3 و نمایشگر وجود دارد.
اگر متوجه شدید که فرکانس نمایش داده شده کمی جابجا شده است، شمارنده را می توان با تغییر C8 کالیبره کرد. اما احتمالاً لازم نخواهد بود، وضوح شمارنده آنقدر بزرگ نیست که انحراف کریستال منعکس شود.
شمارنده را می توان در یک جعبه پلاستیکی با یک پانل جلویی شفاف قرار داد، ورودی به یک کانکتور RF مناسب، به عنوان مثال BNC متصل می شود.
هنگام اندازه گیری روی فرستنده کافی است یک سیم به طول حدود نیم متر به ورودی وصل کنید. به عنوان مثال. در 3 وات، خواندن صحیح حتی 20 متر از آنتن فرستنده نمایش داده می شود. به این ترتیب می توانید فرکانس تلفن های بی سیم، رادیو، باگ ها و ... را اندازه گیری کنید. فقط با شمارنده بزرگنمایی کنید.

برای اندازه گیری فرکانس نوسانگر (چه در فرستنده و چه در گیرنده)، از کابل کواکسیال (RG58 مناسب است) که به کانکتور ورودی شمارنده متصل است استفاده کنید. یک حلقه سیم را به انتهای کابل لحیم کرده و روی سیم پیچ نوسانگر قرار دهید. در برخی موارد، کابل را می توان از طریق یک مقاومت حدود 1 کیلویی به خروجی مرحله تقویت کننده پشت نوسانگر متصل کرد. باید مراقب بود که با اتصال شمارنده به پارامترهای دستگاه تحت آزمایش آسیبی وارد نشود.

نکته :تقسیم کننده SAB6456 در دو نسخه از اتصال پین ها وجود دارد پس حتما در موقع خرید و تهیه آن به نوع اتصالات پین ها و قرار دادن آن در مدار دقت کنید.

اخطار :
کلیه حقوق این مقاله متعلق به انجمن الغدیر میباشد و هر گونه کپی برداری ، نشر ، تجاری سازی منوط به اجازه از منبع میباشد.(فایل HEX را میتوانید از فروشگاه انجمن دریافت کنید)
  • Like
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها]: kharazi و practicalsoft
نویسنده
SONIC
دریافت‌ها
2
بازدیدها
150
اولین انتشار
آخرین بروزرسانی

رتبه‌بندی‌ها

0.00 ستاره 0 رتبه‌بندی

فایل‌های بیشتری از SONIC

فایلهای مشابه

فرکانس سنج با PIC SONIC
دریافت‌ها
1
به‌روزرسانی شده
امپدانس متر آنتن 1 - 300 مگاهرتز SONIC
  • Featured
امپدانس متر آنتن 1 - 300 مگاهرتز
دریافت‌ها
0
به‌روزرسانی شده
میلی آمپر متر برای 1 میلی آمپر تا 100 میلی آمپر SONIC
میلی آمپر متر برای 1 میلی آمپر تا 100 میلی آمپر
دریافت‌ها
0
به‌روزرسانی شده
تستر حرفه ای منابع تغذیه کامپیوتر ATX SONIC
تستر حرفه ای منابع تغذیه کامپیوتر ATX
دریافت‌ها
1
به‌روزرسانی شده
پروژه سیگنال ژنراتور حرفه ای practicalsoft
دریافت‌ها
1
به‌روزرسانی شده
بالا