الکترونیک مدار حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع SONIC
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

اطلاعات موضوع

درباره موضوع در تاریخ, در دسته منبع تغذیه ایجاد شده و آغاز کننده آن SONICمی باشد و موضوع آن: حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار است. این موضوع تا کنون 92 بازدید کننده و, 0 پاسخ داشته و 3 بار پسندیده شده...
نام دسته منبع تغذیه
نام موضوع حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار
آغاز کننده موضوع SONIC
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
پسندها
آخرین ارسال توسط SONIC

SONIC

مدیر بخش برق و الکترونیک (SONIC)
پرسنل مدیریت
مدیر انجمن
استاد و مشاور الکترونیک
عضو افتخاری گروه الکترونیک
به شدت دوست داشتنی مدیر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Oct 14, 2021
نوشته‌ها
1,845
راه‌حل‌ها
1
توپولوژی مبدل تقویت کننده، که در آن یک سلف به طور متناوب توسط یک ترانزیستور سوئیچینگ در قسمتی از چرخه به زمین اتصال می یابد و به صورت سری به بار در قسمت دیگر سیکل متصل می شود، ذاتاً از خرابی بار مانند اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت نمی شود.کنترل کننده سوئیچینگ و ترانزیستور سوئیچینگ نهایی ممکن است با استفاده از حسگر جریان و مکانیزم بازخورد برای خاموش کردن ترانزیستور در هر زمان محافظت شوند، اما مسیر منبع تغذیه همچنان از ورودی به بار از طریق سلف متصل است. محدود کننده جریان در یک مدار تقویت کننده کار می کند اما تنها ولتاژ خروجی را به همان سطح ولتاژ منبع کاهش می دهد، برای محدود کردن جریان در نقطه ای کار می کند، اما پس از آن نقطه در مقاومت بار کمتر یا شرایط کوتاه کار نخواهد کرد.

قطع کننده مدار الکترونیکی با استفاده از رله


برای ایجاد حفاظت از اتصال کوتاه و اضافه بار، برخی مدارها از فیوز برای قطع اتصال بین مدار و منبع تغذیه استفاده می کنند. عیب فیوز معمولی این است که پس از سوختن آن باید فیوز جدید را جایگزین کنیم. برای ساخت یک "فیوز قابل استفاده مجدد"، می توانیم از یک قطع کننده مدار الکترونیکی استفاده کنیم. از آنجایی که عملکردی مشابه با فیوز معمولی دارد، گاهی به آن فیوز الکترونیکی نیز می گویند. می توان آن را برای حفاظت از منبع تغذیه با اصلاح برخی از مقادیر مؤلفه برای مطابقت با مشخصات سفارشی منبع تغذیه مورد نظر اعمال کرد.


شماتیک مدار :


برای دیدن تصاویر باید ثبت نام کنید



مدار فیوز الکترونیکی چگونه کار می کند ؟

این قطع کننده مدار باید در یک سیستم منبع تغذیه با محدود کننده جریان نصب شود یا جایی که افت ولتاژ برای غیرفعال کردن رله تشخیص داده می شود. اصل اساسی این است که از یک کنتاکت رله برای اتصال نقطه ای که بار وصل شده است استفاده می شود و سیم پیچ رله از خود آن نقطه تغذیه می شود. در اولین باری که برق "روشن" می شود، سیم پیچ رله باید به صورت دستی با دور زدن کنتاکت رله از طریق دکمه فشاری راه اندازی شود و پس از فعال شدن منبع تغذیه توسط کنتاکت رله به نقطه بارگذاری متصل نگه داشته می شود. هنگامی که یک بار کوتاه می شود یا جریان را زیاد می کند، ولتاژ در خط منبع تغذیه از درجه ولتاژ اسمی خود کاهش می یابد و ولتاژ تامین کننده سیم پیچ برای نگه داشتن رله کافی نیست و اکنون رله روشن می شود. خاموش، قطع بار (که کوتاه است یا باعث اضافه بار می شود) از منبع تغذیه. رله معمولاً تحمل ولتاژ گسترده ای دارد، بنابراین تنظیم نقطه شکست قابل اعتماد نیست، به عنوان مثال یک رله 12 ولت ممکن است همچنان روی منبع تغذیه 8 ولت کار کند، بنابراین ما یک مدار الکترونیکی می سازیم تا رله به افت ولتاژ حساس شود. دیود زنر برای بالا بردن نقطه بایاس و کاهش ولتاژ رله به 12 ولت استفاده می شود. VR1 و R1 به عنوان تقسیم کننده ولتاژ [2] پیکربندی شده اند که برای تنظیم نقطه قطع رله استفاده می شود.



موفق باشید.
 
عقب
بالا