یک روغن موتور خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد یعنی نه بسیار روان باشد و نه بسیار غلیظ. لایه فیلم روغن روان سریعتر پاره میشود و زودتر دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) میشود. از طرفی روغنی که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیرهای روغنکاری جاری میشود و به اجزای سیستم مثل اویل پمپ (پمپ روغن) فشار میآورد.
دیگر ویژگی مهم روغن موتور خوب این است که باید به تدریج در موتور سیاه شود یعنی ظرفیت دریافت ناخالصیها و دودههای حاصل از احتراق، کم کم در بین مولکولهای آن قرار بگیرد. عدهای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا بر عکس دیر یا حتی اصلا سیاه نشود که نشانگر مقاومت بالایش باشد.در صورتی که روغن باید با دریافت ناخالصیها تغییر رنگ دهد و آرام آرام سیاه شود. درمورد زمان تعویض روغن هم توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که موتور مدت زمان زیادی را نیز در ترافیک و به صورت درجا روشن است و کار میکند درحالیکه در کیلومترخودرو وموتورسیکلت محاسبه نمی شود