آموزش تخصصی نصب و تعمیرات انواع کولرهاي گازي

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع abass
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

اطلاعات موضوع

درباره موضوع در تاریخ, در دسته کولر گازی, اسپیلت-پکیج و... ایجاد شده و آغاز کننده آن abassمی باشد و موضوع آن: آموزش تخصصی نصب و تعمیرات انواع کولرهاي گازي است. این موضوع تا کنون 108 بازدید کننده و, 0 پاسخ داشته و 3 بار پسندیده شده...
نام دسته کولر گازی, اسپیلت-پکیج و...
نام موضوع آموزش تخصصی نصب و تعمیرات انواع کولرهاي گازي
آغاز کننده موضوع abass
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
108
پسندها
3
آخرین ارسال توسط abass

abass

کاربر فعال
عضو افتخاری گروه موبایل وتبلت
عضو افتخاری گروه کامپیوتر
عضو افتخاری گروه برنامه نویسی
عضو افتخاری گروه الکترونیک
Jun 7, 2020
436
693
آموزش تخصصی نصب و تعمیرات انواع کولرهاي گازي
مطالب شامل :
معرفی سیکل تبرید و نحوه عملکرد کولر گازي با توجه به این سیکل
معرفی مبردهاي جدید و نحوه شارژ مبردهاي جدید به سیستم
معرفی اجزاء مکانیکی مانند کمپرسور و نحوه عیب یابی آنها
معرفی انواع کولر هاي گازي و سیستم هاي تهویه مطبوع
معرفی اجزاء برقی و الکترونیکی و نحوه عیب یابی
معرفی ادوات و تجهیزات نصب
آموزش نحوه نصب دستگاه و مواردي که در نصب باید رعایت شود
آموزش نحوه جمع کردن گاز و جابجائی دستگاه
آموزش نحوه محاسبات سریع بار حرارتی و و تعیین ظرفیت کولر هاي گازي
آموزش عیب یابی دستگاه و چگونگی رفع آن
آموزش نحوه کار با کنترل کولرهاي گازي(کلیه برندها)
جزوه آموزشی بسیار مفید در زمینه نصب و تعمیرات کولرهاي گازي


کولر گازي و قطعات آن
کولر گازي در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از
گرماي . کاهد میمحیط برخلاف کولرهاي آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد ازاین .
جهت براي محیط هاي شرجی بسیار مناسب است. کولرهاي گازي معمولا در دو مدل
ساخته می شوند :
کولرهاي یک تکه یا پنجره ای
کولرهاي دو تکه (اسپلیت)
کولرهاي یک تکه دیواري ، یا پشت پنجره اي ، خیلی متداول و مورد توجه می باشند و
به آسانی در داخل قاب پنجره نصب میشود.

ساختمان کولرهاي گازي کولر گازي نیز همانند بسیاري از لوازم خانگی خصوصا
یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :

قسمت الکتریکی :

قسمت الکتریکی خود شامل قسمتهایی چون دوشاخه و سیم هاي رابط ، کمپرسور ،
خازن ، رله ( اورلود) بار زیاد رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی ، (کلید فن )
کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور ( در کولرهاي دو تکه می باشد) .
درکولرهاي گازي از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور
راه اندازي کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیري خازن ، به این صورت
است که یک خازن براي راه اندازي موتورفن( پروانه ) و یک خازن براي راه اندازي
کمپرسور مورد استفاده قرار میگیرد ظرفیت این خازنها در کولرهاي مختلف متفاوت
است


قسمت مکانیکی :
اجزاي مکانیکی کولر گازي با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال
میباشد از آن جمله می توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور ، اواپراتور ( رادیاتور )
، درایر( ( ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین ) کاپیلاري ( ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا
اشاره کرد .
در کمپرسور کولرهاي گازي دو مکانیسم بکار گرفته شده است نوعی از این .
کمپرسورها را از پیستون و میل لنگ . طراحی نموده اند اما نوع دیگري از کمپرسورها فاقد
میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص گاز را از مسیر )
ورودي مکیده و آن را وارد لوله رفت میسازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهاي
دورانی می نامند . در کولرهاي گازي از دو پروانه استفاده می شود که عموما بر روي یک
محور اصلی سوار شده اند یکی از پروانه ها هوا را از مجراي ورودي مکیده و با وزش آن
کندانسور ، گرما را به محیط خارجی منزل یا محل کار می راند،

پروانه دوم که به قسمت جلوي موتور فن متصل است هوا را از مجراي ورودي مکیده و
با وزش آن به اوپراتور ، سرما را به محیط وارد می سازد .

در کولرهاي دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدي به نام یونیت خارجی تعبیه
شده این واحد در خارج از ساختمان نصب می شود . واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر
انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده کولرهاي دو تکه عموما داراي
دستگاه کنترل از راه دور می باشند . هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از
دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد . به منظور جلوگیري از
ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا
سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود .
گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا
قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهاي کولر سر
ریز کند پیشگیري از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت
فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است در
گوشه اي از سینی ، لوله مخصوصی براي این کار تعبیه شده که این آبها از آن خارج میشود
برای جلوگیري از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می شود و با قرار دادن آن
بر روي سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیري می شود.

چگونگی ایجاد سرما در بسیاري از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن
و ... مشابه است ، در کولر گازي ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله
افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می شود
براي رسیدن به هدف مورد نظر(خنک نمودن محیط) استفاده می کنند تنها تفاوت را
میتوان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست. که در کولر گازي بوسیله هواي
دمیده شده بر روي آن گرماي لازم گرفته می شود . در حالی که در یخچال براي داشتن
هواي خنک از دمیدن هوا بر روي اواپراتور استفاده می گردد.

اسپلیت داکت مکانیزم کار این دستگاه مشابه کولر هاي گازي می باشد. اما مزایایی که
به همراه دارد باعث شده است تا گزینه اول مهندسینی باشند که می خواهند از
سیستم هاي اسپلیت استفاده کنند.

شکل یونیت داخلی این سیستم به گونه اي است که می تواند در سقف کاذب قرار
گیرد. این موضوع از آنجا اهمیت می یابد که امروزه هر متر و فضاي واحد مسکونی
داراي ارزش بالایی بوده و استفاده غیر لازم از این فضا جز یک ضرر اقتصادي عظیم
چیز دیگري نمی باشد.

با استفاده از این سیستم و تعبیه آن در سقف کاذب، قابلیت کانال کشی و تعبیه دریچه
هاي خروجی به تعداد لازم امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال می توان یونیت داخلی
این دستگاه را در سقف کاذب قسمت وروي آپارتمان نصب کرد و سپس براي انتقال
جر یان هوا به طرف اتاق خواب ها و همینطور سالن پذیرایی، می توان از کانال کشی
استفاده کرد.

توجه به این نکته ضروري است که در صورت بروز هر گونه مشکل در امر گرمایش آب
و در نتیجه عدم تامین گرمایش واحد، می توان از جریان هیت پمپ سیستم استفاده
کرد و گرماي لازم را تامین کرد.

تعمیر و نگهداري آسان نیز از مزایاي خاص این دستگاه می باشد.

لازم به ذکر است که بازده بالاي سرمایی و بطور مجزا استفاده کردن هر سیستم در هر
واحد نیز، از دیگر محاسن این سیستم بوده که در گروه سیستم هاي اسپلیت مشترك
می باشد.
امکان نصب کویل آب گرم امتیاز ویژه و منحصر به فرد این نوع اسپلیت (کولر گازي)
می باشد .

زیرا در انواع دیگر اسپلیت براي گرمایش تنها می توان از جریان برق استفاده کرد.( در
این حالت سیکل تبرید برعکس شده و این بار تبادل حرارت ایجاده شده منجر به
گرمایش می گردد:
( pump Heat )ولی در اینگونه اسپلیت علاوه بر اینکه می توان از آن جریان براي
گرمایش استفاده کرد، می توان با اضافه کردن یک کوئل اب گرم و جریان آب گرم در
آن (آبگرم موتورخانه و یا پکیج آب گرم) گرمایش را در زمستان بدون هزینه برق
اضافی تامین کرد و نیازي به استفاده از شوفاژ و لوله کشی مربوط به آن نیست.

انواع مختلف شامل مدلهاي سرما زا، سرما زائی با پمپ الکتریکی، مشعل گازي و پمپ
گرمایی با کویل هاي خنک کننده است.

مبدل گرمایی این دستگاه یک محفظه بزرگ مکش دارد که توانایی هواي ورودي را در
تنظیم سریع با درجه حرارت محیط داخل افزایش می دهد.
خروجی یک جریان هواي یکنواخت و جامع است که zone Dead را حذف می کند و عملکرد گرما زایی
و سرما زایی را در حالی انجام می دهد که تیغه هاي ذوزنقه اي، هوا را به طور مورب می برند
تا مقاومت هوا را کاهش دهند، و این باعث کاهش صدا و افزایش بهره وري می شود.

براي نگهداري آسان تر، دستگاه یک فیلتر هواي قابل شستشوي کربن و آنتی باکتري
دارد .

سرویس کندانسور اسپیلت(کولر گازي)

کندانسور کولر گازي از نوع هوائی می باشد که به وسیله فن خنک می شود و با
جابجائی هوا تبادل حرارتی سریعتر انجام می شود.هنگامی که کندانسور کولر سرویس
نشود تبادل حرارتی انجام نشده و کمپرسور دستگاه صدمه می بیند ،در مواردي نیز
منجر به سوختن کمپرسور و متحمل شدن مخارج زیادي می شود.

نظافت کندانسور معمولا در سال یکبار و آنهم اوایل فصل گرما انجام می شود.قابل ذکر
است اینکار حتما توسط سرویسکار مجاز انجام شود زیرا امکان صدمه دیدن برد
الکترونیک ،موتور فن کندانسور و در نتیجه اتصالی کولر گازي می شود.در ضمن پره
هاي آلومینیموي کندانسور ممکن است حالت خود را از دست بدهد و عملکرد دستگاه
را دچار اختلال کند. اکثر مردم نگران مصرف برق کولرهاي گازي می باشند اما لازم
بذکر است:

تمیز بودن کندانسور کولر گازي به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادي از
جریان برق مصرفی کولر می کاهد.



(Refrigerant 407c)407فریون

این مبرد نیز از گروه گازهاي غیر مخرب و بی خطر براي لایه ازن می باشد ODP.آن
صفر است و ترکیبی از سه گاز 52(%R134a( و(25 R125% )و (23 R32%)با
فشار ي شبیه به R22 است.فشار عملیاتی آن در مقایسه با ماده سرمازاي R22 در
حدود ده درصد بیشتر است.روغنهاي سازگار با مبرد از نوع معدنی ،الکل بنزن و پلی
استر می باشد.

در صورتی که سیستمی با مبرد R22 کار میکند بخواهید با ماده سرمازا R407C
جایگزین کنید بخاطر سازگاري نداشتن با یکدیگر و لزوم تعویض و تغییر برخی از اجزاء
سیستم و نیز لزوم تعویض روغن کمپرسور زمان بر و از لحاظ فنی مشکل ساز خواهد
بود.

مشکل عمده اي که وجود دارد باقی ماندن مقداري از روغن قبلی در شکافها وبین
قطعات ریز و درونی سیستم که با تخلیه و وکیوم نیز خارج نمی شوند،می باشد و در
آینده منجر به بروز عیب در سیستم و کاهش کارائی و سرما سازي می گردد.


طرز کار سیستم نوفراست (بدون برفک)Frost No

در سیستم نوفراست ( بدون برفک) برفک وجود ندارد.در این سیستم اواپراتور داراي
یک فن است و با این فن هواي سرد داخلی به گردش در می آید.هوا توسط فن در
اطراف اواپراتور به گردش در آمده ،سرد شده و مقداري از رطوبت موجود در آن یخ زده
و به اواپراتور می چسبد.سپس این هواي خشک و سرد داخل کابین شده و مواد غذائی
را سرد می کند و اگر رطوبت یا برفک روي مواد غذائی باشد به خود می گیرد و بسته
هاي غذا هم خوش منظر شده و نیز برداشتن و جابجائی آنها آسانتر است.

براي جلوگیري از گرفتن (مسدود)پره هاي اواپراتور و عبور آسان هوا و از بین بردن
برفکها،برفکهاي اواپراتور را معمولا" به وسیله هیتر که در کنار و در بین لوله هاي
اواپراتور کار گذاشته شده ،آب می کنند .

براي انتقال آب برفکها از داخل یخچال،در زیر اواپراتور یک سینی قرار می دهند. در
برخی از سیستمها در زیر این سینی،ناودان قرار داده و آب برفکها از این راه یا سینی یا
لوله به درون ظرفی که بر روي کمپرسور (براي خنک شدن ) یا کنار کندانسور قرار
دارد،می ریزد.چون امکان مسدود شده ناودان،لوله و یا سینی(بعلت یخ زدگی)وجود
دارد،براي گرم کردن آنها و ذوب برفکها از هیتر استفاده شده است.

گرماي کمپرسور و کندانسور بعلاوه گرماي مقاومت الکتریکی سیستم در زمان روشن
بودن دستگاه اب را ایجاد می کند.قطعات تشکیل دهنده سیستم نوفراست عبارتند از:

تایمر،ترمودیسک،فیوز،هیتر،اواپراتور،هیتر زیر سینی،فن اواپراتور و فن
کندانسور.

سیکل کارکرد یخساز
شیر سرویسvalve s


پرسش هایی درباره خرید کولر گازي

با سلام خدمت کلیه بازدید کنندگان محترم ،در این بخش میخواهیم به تعدادي از
سوالات شما در زمینه خرید و خدمات کولر گازي پاسخ بدهیم

کولرهاي پرتابل(cooler portable)
این نوع از کولرها مانند انواع پنجره اي بوده با این تفاوت که توسط پایه هاي چرخدار
قابل حمل می باشند.مورد استفاده این نوع از کولرها در سرمایش موضعی می باشد و
در زمانهائی که نیاز به خنک کردن محیط باشد باید توسط لوله اگزوز خروجی هواي
گرم کندانسور به بیرون هدایت شود.نوع دیگري از کولرهاي پرتابل که به نام کولرهاي
پرتابل اسپلیت معروف می باشند از دو قسمت تشکیل شده اند که قسمت خارجی
شامل کویل کندانسور و فن آن بوده و ارتباط بین دو یونیت توسط لوله مسی معمولا
با اتصالات سریع (connecter Quick ) برقرار می شود.
 

عقب
بالا